STRATEGI PERLAKSANAAN HEM

STRATEGI PERLAKSANAAN BAGI MENCAPAI MATLAMAT STRATEGIK PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR

  1. Sistem Pendaftaran Pelajar.
    1. Sekolah melaksanakan Program Hari Pendaftaran murid tahun 1.
    2. Hari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar.
    3. Ibu bapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari pendataran.
    4. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut :
      1. pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid
      2. Pengagihan buku teks
      3. Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibu bapa atau penjaga
      4. Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid sebelum akhir bulan Januari.
  2. Penguatkuasaan Peraturan Sekolah.
    1. Semua murid perlu memiliki Buku Peraturan Sekolah.
    2. Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
    3. Semua murid lelaki dikehendaki memakai tali leher.
    4. Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun empat hingga tahun enam.
    5. Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun semasa.
    6. Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut :
      1. Pencalonan oleh guru kelas.
      2. Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah.
      3. Kursus pelaksanaan tugas dan tanggungjawab.
      4. Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari.
      5. Majlis watikah perlantikan
    7. Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.
  3. Pelaksanaan Program-Program Kesihatan.
    1. Memastikan pelaksanaan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) menepati sasaran dan matlamat pelaksanaannya seperti berikut :
      1. bilangan murid yang terlibat.
      2. Pemilihan murid yang tepat.
      3. Penyediaan menu yang berkhasiat.
    2. Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat secara berfaedah seperti berikut :
      1. Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera
      2. Berinteraksi dengan kawan-kawan.
      3. Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
      4. Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber atau pusat akses.
    3. Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti :
      1. Pemeriksaan mata.
      2. Pemeriksaan gigi.
      3. Pemeriksaan kuku dan rambut.
      4. Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.
    4. Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa bersih.
      1. Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan.
      2. Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti
      3. Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri
      4. Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan.
    5. Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti berikut :
      1. Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
      2. Gotong-royong.
      3. Mengutip sampah dan masukkan ke dalam tong sampah secara spontan apabila menjumpainya.
      4. Tidak membuang sampah merata-rata.
  4. Mempertingkatkan Peranan Guru-Guru.
    1. Guru perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada semua murid dalam sebarang tindakan yang diambil.
    2. Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM”.
    3. Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
  5. Melaksanakan Sesi Kaunseling & Motivasi.
    1. Murid-murid yang menghadapi masalah disiplin dan rendah akhlak akan sentiasa diberikan kaunseling dan dibimbing melalui aktiviti berikut :    
      1. Sesi kaunseling Individu
      2. Sesi kaunseling kelompok
      3. Lawatan khas guru kaunseling ke rumah
      4. Kem Jati diri
  6. Pelaksanaan modul-modul dalam Program Sekolah Selamat.
    1. Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan kecemasan seperti kebakaran melalui LATIHAN KAWAD KECEMASAN.
    2. Mengadakan sesi ceramah daripada pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut :
      1. Keselamatan jalan raya.
      2. Jenayah juvana
      3. Pertolongan cemas
      4. Penyalahgunaan dadah.
  7. Penggalakkan Penyertaan Aktiviti Luar.
    1. Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik darjah, yang dianjurkan oleh perbagai pihak seperti :
      1. Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
      2. Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar
      3. Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
      4. Menyertai pertandingan sukan dan permainan.
    2. Murid-murid juga diasuh dan diberikan panduan bagaimana menguruskan masa dengan baik dan berfaedah melalui aktiviti seperti :
      1. Pembacaan di pusat sumber atau perpustakaan.
      2. Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen
      3. Program Bersama Keluarga.